Mindfulness, alebo buď všímavý

Autor: Lenka Hruščáková | 30.4.2016 o 21:22 | (upravené 30.4.2016 o 23:10) Karma článku: 4,57 | Prečítané:  638x

V škole som sa prihlásila na zaujímavý kurz nazvaný Mindfulness, čo sa do nášho ľubozvučného jazyka preloží ako Všímavosť. Nie, nejedná sa o všímavosť v priestore, ako si niektorí pôvodne mysleli, ale o vnútornú všímavosť.

Čo sa v nás deje, aké pocity, emócie, myšlienky práve zažívame. Verím, že je to ešte iba v začiatkoch a svet začne čoskoro vnímať dôležitosť a význam Všímavosti. 8 týždňový kurz mám za sebou a chcem sa s Vami podeliť o nejaké zaujímavé postrehy a všimnutia :-)

Myseľ je skvelý sluha, ale zlý pán. Bez toho, aby si človek uvedomoval svoje myšlienky ich nemôže vedome ovládať. Myseľ si bude vládnuť a bude si robiť čo sa jej zachce. A každý určite dobre pozná ten pocit, keď nevie zmeniť deštruktívne myšlienky. Volá sa to utrpenie.

Na to aby sme nemuseli trpieť stačí, aby sme sa zastavili a uvedomili si naše myšlienky. To je prvý zásadný krok.

1. Zastaviť sa a uvedomiť si svoje myšlienky

O tom, aké je ťažké sa v dnešnom hektickom svete zastaviť som už písala v predchádzajúcom článku, no napriek tomu sa bez toho nezaobídeme pri praktikovaní Mindfulness. Ja si občas ukradnem nejaký čas sama pre seba, idem z domu o pol hodinu skôr, alebo prídem na hodinu o niečo neskôr a idem sa prejsť do parku, len tak ulicou, alebo niekam, kde môžem byť sama so sebou a zastaviť sa.

Keď si človek nájde alebo „ukradne“ ten čas sám pre seba, naskytá sa tu možnosť byť všímavý. Uvedomiť si svoje myšlienky. Čo sa to práve so mnou deje? Aké pocity, emócie, myšlienky mi práve bežia v hlave? Aké obrazy? Slová?

Po tom, čo si uvedomíme, že je tam pravdepodobne dosť veľký chaos a veľa veľa myšlienok, je potrebné, aby sme ich všetky prijali a stali sa iba akýmsi pozorovateľom. Nehodnotíme to. Iba pozorujeme. Vnímame. To bude nasledujúci krok.

2. Nehodnotiť. Vnímať. Pozorovať.

Sme k sebe láskaví a nekritizujeme sa za to, že nevieme prestať myslieť. To sa mi stáva(lo) často. Začala som meditovať a potom som na seba bola naštvaná, že som si nevedela udržať prázdnu myseľ. Náš lektor Honza mi vtedy povedal: „Všimni si ako to odnáša tvoju pozornosť a ako ti to prináša sklamanie. Nehodnoť to, pozoruj to.“

Niekde som tiež čítala, že keď s praktikovaním začíname, tak sa nám zo začiatku budú vyjavovať slová, vety alebo nejaké hlasy. Môže to byť niečo typu : „čo ma dnes ešte čaká?“ „zabudla som ísť na nákup!!!“ a podobne. Neskôr prídu rôzne obrazy a projekcie. Môžeme si predstavovať rozhovor, ktorý sme viedli ráno, alebo čo príde večer. To všetko sa môže diať pri praktikovaní všímavosti a je dobré, aby sme to nehodnotili, vnímali a pozorovali.

3. Prázdna myseľ aspoň na chvíľku

Výsledkom celého procesu by malo byť to, že žijeme tu a teraz. Neplánujeme, nemyslíme na minulosť. Sme v prítomnosti. To je totiž jediné, čo skutočne existuje. Žiť v prítomnosti nie je vôbec jednoduché a zo začiatku sa odporúča skúšať to na malých veciach. Napríklad ideme ulicou, tak sa započúvať do zvukov (električky, vtáci, autá a pod.), pri jedle vnímať jedlo a nemyslieť na nič iné, to isté pri pití vody, pri vchode do nejakej budovy si stále uvedomiť prítomnosť, alebo pri kráčaní po schodoch si uvedomovať každý jeden krok. Je to na fantázií a chuti každého jedného z nás. Mne osobne vyhovujú parky, príroda a cesta metrom, kedy si môžem zavrieť oči a vyčistiť trochu hlavu.

 

Ďalší krok, ku ktorému to speje je, že prestaneme byť ovládaní a začneme ovládať svoju myseľ!!!!

4. Som pánom svojich myšlienok

V tomto štádiu si človek uvedomuje svoje myšlienky, pocity, emócie, a vyberie si iba tie zdravé. Pretože iba blázon chce dobrovoľne trpieť a vybral by si nejaké deštruktívne myšlienky. Preto človek, ktorý dokáže vedome ovládať svoju myseľ , dokáže myslieť väčšinu času pozitívne a nezaoberá sa už obavami z minulosti alebo o budúcnosť.

 

 

Z vlastnej skúsenosti viem, že keď potrebujem nejaké kreatívne "vnuknutie" alebo riešenie Mindfulness je tou najlepšou voľbou. Stále viac ľudí tvrdí, že sa im v stave "čistej mysle" zrazu objavil skvelý nápad, alebo ich kopla múza. Mindfulness je možné využívať pri posilňovaní kreativity, pri odbúravaní stresu, pochopení rôznych strachov, obáv a pod. V neposlednej rade sa nám bude ľahšie a lepšie žiť. Prestaneme sa toľko trápiť minulosťou či budúcnosťou.

Náš lektor nám vravel, že praktikovanie Mindfulness je ako hra na hudobný nástroj. Zo začiatku to nejde vôbec. Potom trénujete a trénujete a zlepšuje sa to. Už ste schopní zahrať pesničku. Ale kto chce byť naozaj dobrý, nesmie nikdy prestať trénovať. Nemôže sa naučiť jednu pesničku a odložiť nástroj do zabudnutia. Musí sa k nemu vracať tak často, ako to len bude možné. Jedine tak bude schopný zahrať krásnu hudbu.  Nie je to ľahké, ale je to možné a stojí to za to!

Veľa vytrvalosti a radosti prajem!:-)

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Buďme všetci elitami, najlepšími v tom, čo robíme

A toto máme odkiaľ, nadávať ľuďom, čo sa o niečo snažili, čo si hodiny odsedeli na prednáškach a odučili a robia šestnásť hodín denne?

SVET

Slovák pomáha pri Mosule: Tu sa bojuje proti najväčšiemu zlu

Po fronte chce Oliver Valentovič len sprchu, pivo a pizzu.


Už ste čítali?